חיים רמון: “אי הפללה זה לא מספיק – דרושה לגליזציה”

שר המשפטים לשעבר ואחד מבכירי הפוליטיקאים בישראל מתבטא לראשונה בעניין הקנאביס ויוצא בקריאה להסדרת השוק במלואו (לגליזציה). “אי הפללה זה שינוי שיעשה צדק עם מאות אלפים – אבל לא יפתור את הסכנות”.

“אי הפללת צרכני הקנאביס איננה מספיקה,” כותב חיים רמון, שר לשעבר בממשלות ישראל ואחד מבכירי הפוליטיקאים שהתבטאו בנושא זה אי פעם בישראל, בטור למוסף שבת של ‘ידיעות אחרונות. “שינוי כזה יעשה צדק עם מאות אלפי המשתמשים הנרדפים על לא עוול בכפם – אבל לא יפתור את הסכנות שבכל זאת כרוכות בשימוש לא אחראי.”

“הקנאביס אותו צורכים בשוק השחור גדל ללא בקרת איכות, הדילרים לא בודקים תעודות זהות לוידוא הגיל הראוי ואין כל תכנית ממשלתית להסברה, מניעה וחינוך לשימוש נכון,” מסביר רמון. “על המדינה לקחת אחריות ולבנות מערכת מוסדרת לרישיונות וגידול קנאביס איכותי ומפוקח בהתאם להגבלות ברורות – בדיוק כפי שנעשה עם סיגריות ואלכוהול – כעניין רפואי ולא פלילי.”

חיים רמון
חיים רמון (צילום: יואב ארי דודקביץ’ | פלאש90)

“הגיע הזמן לשבור את הטאבו,” הוא מוסיף. “לגליזציה של קנאביס היא בלתי נמנעת. היא תקרה במוקדם או במאוחר, אז למה לא מוקדם…”

“שיהיה ברור,” הוא מבהיר: “אני מתנגד בחריפות ובאופן נחרץ לעישון באשר הוא: סיגריות קנאביס ושאר מרעין בישין. גם צריכת יתר של אלכוהול פסולה בעיני. כל התמכרות, מסוג של שעבוד, הפוגעת בחופש הבחירה של המתמכר, אבל לא זו בלבד שהאישום הפלילי על קנאביס אינו מגן על הציבור, אלא שהוא מסכן כל אחד ואחת מאיתנו.”

כדוגמה למאבק יעיל בצמצום תופעה חברתית נותן רמון את הקמפיינים למיגור עישון הסיגריות: “ראו מה קרה בנושא העישון. כתוצאה ממסע הסברה ממשלתי מסיבי כנגד העישון, איסור פרסום כמעט טוטאלי ומיסוי כבד, מספר המעשנים בכל העולם לעומת שנת ה-70 ירד באופן משמעותי. כל זאת ללא הפללה.”

“את ההצלחה הזו יש ליישם לגבי קנאביס,” אומר רמון. “לגליזציה של קנאביס תקטין בסופו של דבר את מספר המשתמשים, תפנה משאבים רבים של רשויות אכיפת החוק בכלל והמשטרה בפרט לשיפור בטחון הפנים של כולנו, תגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בכמיליארד שקל וזאת לטובת שיפור שירותים חברתיים.”

“הסחר בסמים הוא הבסיס הכלכלי עליו נשענות משפחות הפשע בעולם ובארץ,” מסביר רמון. “למעלה מ- 50% מהכנסותיהם (הנאמדות ב- 350 מליארד דולר בשנה בכל העולם), מגיעות מסחר לא חוקי בסמים. אחוז ניכר מפשעי רכוש (פריצות לבתים ומכוניות) באות כדי לממן צריכת סמים של פושעים קטנים המכורים לקנאביס וסמים אחרים.”

רמון נראה מעורה גם בפרטים הקטנים: “מחיר הקנאביס ברחוב בישראל הוא כשוויו של מחיר הזהב,” הוא כותב. “מן הצד השני המשטרה והפרקליטות, שירות בתי הסוהר ומשרדי ממשלה משקיעים משאבים אדירים של כוח אדם וכסף בניסיון כושל ליישם חוק חסר היגיון זה. יש האומדים את סך ההוצאה הציבורית למלחמה בסמים ב-1.6 מליארד ₪ מתוכם 700 מליון ₪ מושקעים באכיפה פלילית.”

לסיכום אומר רמון: “נשגב מבינתי מדוע נגד עישון סיגריות וצריכת אלכוהול – ואפילו נגד צריכה מוגברת של משקאות ממותקים, מלח או סוכר – נלחמים באמצעות הסברה ומיסוי כבד, ואילו לגבי הקנאביס נלחמים באמצעות הפללה. קשה להבין מדוע שימוש בצמח זה, שכיום גם ניתן כטיפול רפואי לכל דבר, מוגדר כאחת העבירות החמורות ביותר בספר החוקים הישראלי.”

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר